15 november, 2012

Säg NEJ till rasism

Ingen kan ha undgått de senaste dagarnas avslöjanden om hur toppolitiker inom Sverigedemokraterna har uttryckt sig både rasistiskt och kvinnofientligt. Jag är inte det minsta förvånad men tycker att det är väldigt bra att media granskar partiet så att fler får upp ögonen för deras politik.

Det är dock skrämmande att inte fler har genomskådat SD tidigare. Visst, Jimmie Åkesson har gjort sitt bästa för att försöka dölja den rasistiska agendan bakom fina ord och genom utspel om "nolltolerans". Men det borde vara uppenbart för alla att det bara är ett spel för att få partiet att verka rumsrent. Gång på gång har motsatsen bevisats.

Jag kommer aldrig någonsin att acceptera rasism, homofobi eller diskriminering av något slag. Är du inte för mänskliga rättigheter och jämlikhet så är du inte min vän. Så enkelt är det, och det står jag för. Det borde vara en självklarhet för alla.

Självklart har alla rätt till sin åsikt, men när det handlar om allvarliga saker som diskriminering och rasism så har jag nolltolerens i min bekantskapskrets. Vill man förbättra världen så måste man våga säga ifrån när någon beter sig hatiskt. Att bara blunda för det är fegt och förändrar inget.

Jag minns när jag inför förra valet skrev negativt om SD och förlorade en del "vänner" på Facebook. Jag valde även själv att bryta med personer som sympatiserar med partiet. Men jag ser det inte som någon förlust. Och precis som rasister har rätt till sin åsikt har även jag rätt att välja bort rasister ur min bekantskapskrets.

Jag diskuterar sällan politik med vänner för att jag tycker det är rätt ointressant med partipolitik i allmänhet och för att jag inte vill att politik ska komma mellan vänskapen. Men när det kommer till partier som förespråkar rasism och homofobi så gör jag ett undantag. Det tolererar jag helt enkelt inte.

Den senaste tidens avslöjanden kommer inte att stoppa rasister från att rösta på SD, tvärtom. Men förhoppningsvis kan det öppna upp ögonen på de som är naiva nog att gå på Jimmie Åkessons lögner om att partiet står för allas lika värde.

Läs gärna mitt blogginlägg "Röstade du på Sverigedemokraterna?" för mer om samma ämne. Jag vill även rekommendera sidorna Expo och Inte Rasist, Men... för mer kritisk granskning av Sverigedemokraterna.

Följ mig på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube för ännu fler inlägg ur mitt liv. Du hittar även mer information om mig på DennisAlexis.com.