31 december, 2012

Rensat i bekantskapskretsen

Den senaste tiden har jag rensat bort en hel del bekanta från min vännerlista på Facebook och andra sajter, av olika anledningar, t.ex. att vi aldrig pratade med varandra. Men den främsta anledningen har tyvärr varit att flera av dem gått med i diverse hatsidor eller delat inlägg som sprider värderingar jag inte vill beblanda mig med.

Självklart ska man som vänner kunna tycka olika, men det finns gränser. Att t.ex. bagatellisera rasism, homofobi och sexism är inte okej för mig. Jag är trött på inlägg och grupper där man t.ex. skämtar om nidbilder, vill förbjuda moskéer, klagar över att andra använder ordet "hen", drar vissa folkgrupper över en kam eller kallar folk som säger nej till rasism för "lättkränkta", "överkänsliga" och "PK".

Dessa inlägg ökade markant under julen och många man trodde att man kände visade sitt rätta jag. Och nej, jag säger inte att alla som delar dessa inlägg automatiskt är rasister, många gånger handlar det kanske om okunskap för vad sidorna egentligen står för. Det är bara tråkigt att folk är så snabba att gilla sidor utan att först läsa på lite. Oavsett vilket så vill jag slippa se sådant i mitt flöde.

I vissa fall har jag försökt att prata med personen i fråga för att se var denne egentligen står. Men i andra fall, t.ex. med ytliga bekanta jag ändå knappt pratar med, har jag helt enkelt inte orkat slösa energi på det utan därför bara tagit bort dem från vännerlistan.

Min poäng är att jag som vuxen människa bör ha rätten att själv bestämma vem jag vill vara "vän" med. Förr var jag som en öppen bok och kände nästan att jag var tvungen att vara vän med alla jag träffade, av rädsla för att göra någon ledsen.

De senaste åren har jag tränat upp min självkänsla och blivit mycket bättre på att värna om min integritet, t.ex. genom att vara försiktigare med vilka jag släpper inpå livet, men också genom att våga säga ifrån när folk beter sig illa. Nu vågar jag lita på min egen magkänsla och har mycket lättare för att släppa taget om folk som kostar allt för mycket energi, utan att känna den minsta skuld!

Som min vän Immanuel sa till mig, jag har ingen skyldighet att vara vän med personer som får mig att må dåligt. Helt rätt. Man kan inte vara vän med alla, speciellt inte om man har helt olika värderingar om viktiga saker som mänskliga rättigheter.