21 februari, 2013

Homofobi i TV4:s Farmen

Jag har svårt för dokusåpor men har tittat lite på årets omgång av "Farmen", tro det eller ej. I tisdagens program uppstod en konflikt mellan deltagarna Martin Vestman och Paul Melén. Vad konflikten handlade om är ointressant, men det jag reagerade på var att Paul kallade Martin för "fjolla" och "skadeskjuten, homosexuell fågel".

Vad har homosexualitet med saken att göra? Jag vet inte vilken läggning Martin har, men det spelar heller ingen roll. Om man hamnar i konflikt med någon är det bättre att kritisera personens agerande istället för att blanda in sexuell läggning, kön, religion, hudfärg osv, för det är bara korkat.

Vissa kanske inte tycker att det är så farligt, men som homosexuell tog jag illa vid mig, trots att kommentarerna inte var riktade mot mig direkt. Men tyvärr är det allt för ofta så att när argumenten tryter och ilskan tar över så börjar personangreppen hagla, vilket Paul Melén tydligt visade prov på.

Det sorgligaste är att Pauls nedlåtande attityd mot homosexuella delas av många och är så pass accepterad, framför allt bland män. Kanske känner de sig "manligare" av att kalla oss som inte följer "normen" för fjollor? Ett bra exempel på detta är följande Twitterkonversation om programmet, mellan två hockeyspelare från Ljungby:



Ska man skratta eller gråta? För mig är det en självklarhet att säga ifrån när någon uttrycker sig homofobiskt:



En av killarna svarade med att kalla mig "fjant" och plötsligt började flera av deras lagkamrater att retweeta och favoritmarkera mina inlägg. När jag tackade för retweeten svarade en av dem med följande kommentar:

"De va mest för att jag tycker du verkar vara helt hjärndöd, men ändå, varsegod!"

Som sagt, det finns en tydlig jargong hos många män och pojkar som går ut på att nedvärdera alla som enligt dem är "fjolliga" och "feminina", samt att man hoppar på alla som säger ifrån. Men för att återknyta till "Farmen": Oavsett vem som började konflikten så är det ALLTID fel att blanda in någon annans sexuella läggning, vilket Paul Melén borde tänka på i framtiden.

Jag är också nyfiken på hur TV4 har agerat i samband med produktionen. Fick Paul någon tillsägelse? Skulle de t.ex. tolerera att deltagare uttrycker rasism eller sexism? Homofobi är precis lika illa, något som tyvärr ofta glöms bort. TV4 rår självklart inte över deltagarnas privata åsikter, men de borde tänka på vilka signaler detta sänder ut, framför allt till unga tittare.

Som jag har sagt många gånger förr: Man behöver inte förstå eller gilla precis allt här i världen, men man kan åtminstone vara mogen nog att respektera olikheter istället för att ta till personangrepp. Att håna någon för hens läggning får en bara att framstå som omogen och korkad.