23 februari, 2013

Melodifestivalen 2013 - Deltävling 4

Här nedanför hittar ni min topplista över bidragen i den fjärde deltävlingen av Melodifestivalen 2013. Som vanligt går jag endast efter min egen musiksmak och INTE efter hur jag tror att folket röstar.

1. Army Of Lovers - Rockin' The Ride: Vad ska man säga? Ni vet ju redan vad jag tycker om Army Of Lovers. Kitschöverdos! Skönt med en grupp som inte tar sig själva på så stort allvar. Det var ganska väntat att de inte skulle gå vidare, men förhoppningsvis blir låten och det kommande albumet en succé utanför tävlingen! Obey La Camilla!

2. Robin Stjernberg - You: Robin är en grym sångare men hans tidigare låtar har inte fallit mig i smaken. "You" är dock riktigt skön och växer för varje lyssning. Jag är speciellt förtjust i de höga tonerna i refrängen, även om han inte satte dem alla.

3. Behrang Miri - Jalla Dansa Sawa: Jag har ju vanligtvis svårt för rap, men jag gillar låten i övrigt, speciellt refrängen och den tänkvärda texten! Ett kul nummer som jag blir glad av. Kul att återse Oscar Zia från X Factor också!

4. Ulrik Munther - Tell The World I'm Here: Väldigt stark sånginsats och i år var låten betydligt roligare än fjolårets sömnpiller. Ingen storfavorit för mig men helt klart godkänd.

5. Terese Fredenwall - Breaking The Silence: Bra sånginsats men lite halvtaskigt uttal på engelskan. Fin låt, söt liksom, men ingen vinnare i mina ögon. För anonymt.

6. Sylvia Vrethammar - Trivialitet: Jag gillar Sylvias röst och hon är jävligt duktig på scenen, men låten är inget som faller mig i smaken. Kul nummer, men ingen vinnare.

7. Lucia Piñera - Must Be Love: Ännu en tjej som kör lite samma stil som Adele, precis som Felicia Olsson. Bra sånginsats, men småtrist låt som jag redan har glömt.

8. Ralf Gyllenhammar - Bed On Fire: Förutom de första tonerna så var sången riktigt bra. Inte dåligt, går nog hem hos rockälskare, men jag har ju väldigt svårt för den här typen av musik så nej tack. Snyggt nummer dock.

Spana gärna in mina tidigare blogginlägg om Melodifestivalen.