26 februari, 2013

Oscarsgalan 2013

I söndags ägde Oscarsgalan äntligen rum och jag spenderade natten framför TV:n hemma hos Louise och katterna. Det var riktigt mysigt! Som vanligt var det en spektakulär show och det kändes förstås extra kul att tre svenskar fick pris! Som vanligt grät jag till i princip alla tal. Är man en sentimental filmnörd så är man.

Jag älskade hyllningen till James Bond, där självaste Shirley Bassey dök upp och sjöng "Goldfinger". Adele uppträdde med "Skyfall" och wow, vilken röst! Jag är inget stort fan av hennes musik i övrigt men denna låt är underbar. Höjdpunkten var nästan Barbra Streisands framförande av "The Way We Were". Tårarna sprutade.

Det var även underbart att återigen se och höra Catherine Zeta-Jones framföra sitt paradnummer "All That Jazz" från musikalfilmen "Chicago". Några andra av mina favoriter som dök upp på galan var Sally Field, Nicole Kidman, Naomi Watts, Amanda Seyfried, Reese Witherspoon, Octavia Spencer och Anne Hathaway.

Förresten, jag fullkomligt älskade att Helen Hunt kom till galan klädd i en klänning från H&M. Det är så skönt att det finns filmstjärnor som inte är så överdrivet märkeskåta, utan visar att man kan vara snygg utan att betala en förmögenhet. Mer sådant tack, Hollywood!

Som vanligt hade jag inte sett någon av de nominerade filmerna, utan såg galan som en chans att få filmtips. Jag måste också säga att Filip och Fredrik var mycket bättre som kommentatorer i år, till skillnad från tidigare då de pratade sönder både tal och musikframträdanden.