09 mars, 2013

Melodifestivalen 2013 - Final

Det har varit ett ganska svagt år för Melodifestivalen med trista låtar, falsksång och överexponerade låtskrivare. Men det har funnits ett par ljusglimtar. Flera av mina favoriter åkte ut för länge sedan men finalen var ändå riktigt underhållande, mycket tack vare Carola, Loreen och La Camilla!

Här nedanför hittar ni min topplista över bidragen i finalen av Melodifestivalen 2013. Som vanligt går jag endast efter min egen musiksmak och INTE efter hur jag tror att folket röstar.

1. Anton Ewald - Begging: Inte världens bästa sångare, men jag är galen i det klubbiga soundet, speciellt de elektoniska tonerna i introt. Helt klart kvällens coolaste låt!

2. Robin Stjernberg - You: Låten har vuxit sig väldigt stark hos mig de senaste veckorna. Jag älskar hooken med de höga tonerna i refrängen. Robin har stundtals haft svårt att komma upp i dem, vilket är synd, men han är helt klart en värdig vinnare!

3. David Lindgren - Skyline: Visst, det här är en riktig Dannykopia, men låten är bättre än många andra i kväll. Jag gillar ju klubbmusik. Synd bara att det blev rätt många sura toner i kväll. Bättre lycka nästa gång!

4. Yohio - Heartbreak Hotel: Lite för rockig i soundet för min smak och sånginsatsen är inte den bästa, men låten har något speciellt och Yohio är riktigt cool. Jag föredrar dock houseremixen av Axento.

5. Ulrik Munther - Tell The World I'm Here: Duktig sångare och i år var låten betydligt starkare än fjolårets sömnpiller. Ingen storfavorit för mig men helt klart godkänd.

6. Louise Hoffsten - Only The Dead Fish Follow The Stream: Jag har alltid gillat Louise, hon har en vacker röst och en mysig personlighet, men hennes musik är inte riktigt min stil. Låten är dock charmig och klart bättre än många andra.

7. State Of Drama - Falling: Melodin är vacker och sångaren sjunger grymt bra. Men låten är för anonym och för rockig i soundet för min smak. Gruppen är liksom bättre än låten. Helt okej, men ingen vinnare i mina öron.

8. Sean Banan - Copacabanana: Säga vad man vill om Sean men han är i alla fall underhållande! Som jag sa sist så är inte låten lika catchy som hans förra bidrag, men Sean är så galen att det inte gör något. Ingen vinnare i mina öron, men kul med något udda.

9. Ralf Gyllenhammar - Bed On Fire: Det är inte dåligt, Ralf sjunger ju bra. Men den här typen av musik säger mig ingenting. Det blir bara tråkigt.

10. Ravaillacz - En Riktig Jävla Schlager: Som jag har sagt tidigare så är grabbarna charmiga och Tommy en grym sångare. Men låten är för klämkäck och för mycket dansband för mig.

Spana gärna in mina tidigare blogginlägg om Melodifestivalen.