15 maj, 2013

Eurovision Song Contest 2013 - Semifinal 1

Här nedanför hittar ni min topplista över bidragen i den första semifinalen av Eurovision Song Contest 2013. Som vanligt går jag endast efter min egen musiksmak och INTE efter hur jag tror att folket röstar.

1. Ryan Dolan - Only Love Survives (Irland): En av mina favoritlåtar i år. Stark sång och en refräng som sätter sig direkt. Mer modern dancepop åt folket!

2. Hannah Mancini - Straight Into Love (Slovenien): Ännu en av mina storfavoriter i år! Väldigt skön, modern dancepop. Dock lite svajig sång här och där, men det tog sig. Party!

3. Zlata Ognevich - Gravity (Ukraina): Wow! Jag älskar det här! Vacker Eurovisionballad, snyggt nummer och en fantastisk sångröst!

4. Roberto Bellarosa - Love Kills (Belgien): Ännu en skön partylåt i min stil! Inte världens bästa uttal och Roberto ser osäker ut på scenen, men rösten är riktigt bra!

5. Emmelie De Forest - Only Teardrops (Danmark): Charmigt och tonsäkert. Låten är en riktig Eurovisionhit! Fast ett par synthar hade ju inte skadat ha ha!

6. Anouk - Birds (Nederländerna): Jag får gåshud! Avskalat och vackert. Inte direkt min musikstil men melodin fängslar mig.

7. Moje 3 - Ljubav Je Svuda (Serbien): Jag är svag för tjejgrupper som sjunger dancepop. Jag gillar även den lite udda melodislingan i refrängen. De hade dock tjänat på att sjunga på engelska!

8. Aliona Moon - O Mie (Moldavien): Stark sång och en vacker låt som växer för varje lyssning. Inte heller någon vinnare, men helt klart minnesvärd!

9. Alyona Lanskaya - Solayoh (Vitryssland): Jag gillar det här faktiskt, även om det inte är någon vinnare. Sången var så där, men Eurovisionkitsch går oftast hem hos mig!

10. Dina Garipova - What If (Ryssland): Stark sång och ett vacker låt. Jag är vanligtvis ingen stor balladälskare, men är svag för dramatiska Eurovisionballader som denna. Ingen vinnarlåt dock.

11. Natália Kelly - Shine (Österrike): Inte dåligt, men inte heller speciellt intressant. Dussinpop som inte riktigt lyfter förrän de höga tonerna mot slutet.

12. Birgit Õigemeel - Et Uus Saaks Alguse (Estland): Stark sånginsats! Låten är söt och charmig. Ingen vinnare, men helt klart godkänd!

13. Despina Olympiou - An Me Thimasai (Cypern): Ännu en finstämd Eurovisionballad. Stark sånginsats men melodin är tyvärr för anonym för att ha en chans.

14. Andrius Pojavis - Something (Litauen): Anonym radiorock med dåligt engelskt uttal och usel sånginsats. Gäsp.

15. Klapa S Mora - Mižerja (Kroatien): Det här funkar inte alls för mig. Sömnpiller.

16. Who See Feat. Nina Žižić - Igranka (Montenegro): Jag har väldigt svårt för hiphop och denna låt gjorde definitivt inget för att ändra det. Blä!

Spana gärna in mina tidigare blogginlägg om Melodifestivalen och Eurovision.