06 februari, 2014

Jag hatar dokusåpor

Jag minns när dokusåpan slog igenom i slutet av nittio- och början av tjugohundratalet. Jag följde slaviskt de första säsongerna av "Baren", "Robinson", "Big Brother" och "Villa Medusa". Men efter ett tag så tröttnade jag, och i dag mår jag nästan illa av att se reklam för program som "Paradise Hotel", "Bonde Söker Fru" och "Kungarna Av Tylösand".

Hela konceptet har blivit uttjatat och det dyker upp allt fler B-kändisar som pryder löpsedlar utan att egentligen ha presterat något. Kalla mig pretentiös men jag tycker inte att det räcker med att supa, knulla eller mobba i TV för att bli känd. Jag tycker att talang och kreativitet är att föredra, även om det visserligen ligger i betraktarens öga.

Sedan har vi den nya vågen dokusåpor om diverse arbetsplatser, som "Färjan", "Ullared" och "De Dejtbara". Originalidén kanske är att visa upp "vanliga" människor, men det slutar oftast med att man gör sig rolig på deltagarnas bekostnad, så kallad "förnedrings-TV", och det äcklar mig.

Kalla mig moraltant, men dokusåpor som "Paradise Hotel" och "Kungarna Av Tylösand" sänder ut sjuka signaler till ungdomar som tror att man måste vara på ett visst sätt för att bli "känd". Vi behöver fler sunda förebilder. Sedan kan man ju diskutera vad som klassas som sunt, men det är inte konstigt att unga killar och tjejer mår så dåligt i dag och lider av låg självkänsla när de matas med dessa program.

Jag drar självklart inte alla över en kam, det finns ett par dokusåpakändisar som har lyckats skapa sig en karriär efter "dokusåpaträsket", till exempel Carolina Gynning, Emma Andersson, Kitty Jutbring och Alexandra Zazzi. De har gjort ett bra jobb, måste jag säga.

Alla har rätt till sin egen åsikt, och det här är min: Jag klarar helt enkelt inte av att se dokusåpor längre. Jag skäms bara för deltagarnas skull och jag retar mig på alla bekräftelsekåta B-kändisar. Dessutom så oroar jag mig för den generation som nu tror att man måste knulla i TV för att passa in.

Skulle du kunna tänka dig att medverka i en dokusåpa? Finns det någon mer än jag önskar att dessa vidriga program kunde ersättas av proffsiga dramaproduktioner istället?