23 februari, 2014

Melodifestivalen 2014 - Deltävling 4

Som ni vet så driver jag Arbetarbladets schlagerblogg i år, men ville ändå göra ett inlägg här för att lista och kommentera gårdagens deltävling av Melodifestivalen. Som vanligt går jag bara efter min egen smak och INTE efter hur stora vinstchanser en låt har. Och kom ihåg att smaken är som baken!

1. Alcazar - Blame It On The Disco: Jag är ett megafan av Alcazar och deras discopop. De är proffs med stark sång, snygg dans och en fantastisk låt. Det enda minuset är att den stundtals liknar deras gamla bidrag "Stay The Night" i refrängen. Men jättekul att de gick till final!

2. Anton Ewald - Natural: Okej, jag gillar låten. Den är modern, dansant och elektronisk. Jag gillar dansen. Men vi måste tala om rösten. Jag kan ha överseende med lite falsksång här och där om låten är bra. Men nu var det alldeles för mycket. Anton är tvåa på min lista ENDAST tack vare låten, även om den inte är någon "Begging". Man kan inte leva på utseendet hur länge som helst, så börja jobba på sången!

3. Linda Bengtzing - Ta Mig: Oj, jag är överraskad. Äntligen har Linda lämnat Skaraschlagern bakom sig. Ingen vinnarlåt, men jag gillar produktionen, den är modern och doftar electropop. Hade dock kunnat vara ännu mer elektronisk i mitt tycke, men låten funkar och Linda sjunger bra som alltid. Välkommen tillbaka!

4. Josef Johansson - Hela Natten: Detta var en av mina favoriter på genrepet. Låten är väldigt skön med sitt elektroniska sound och det är mysigt med en svensk text. Men tyvärr sjöng inte Josef så bra i går. Det var säkert nerverna. Men jag gillar låten i alla fall.

5. Janet Leon - Hollow: Vilken besvikelse. Jag fullkomligt älskade Janets förra bidrag "Heartstrings", samt Pridelåten "New Colours". "Hollow" är inte dålig, men alldeles för seg. Det är ett sådant albumspår som man lyssnar på när man är på myshumör, men oftast hoppar man över det. Snälla Janet, återgå till klubbmusiken. Det är den du gör bäst!

6. I.D.A - Fight Me If You Dare: Jag minns sångerskan Ida Pihlgren från "Fame Factory". Hon är väldigt cool och låten har en stark melodi, men den går inte riktigt hem hos mig. Den är för rockig i soundet, hade föredragit en clublåt. Rock tråkar ut mig, men det är ju en smaksak.

7. Ellinore Holmer - En Himmelsk Sång: Hon var väldigt nervös i går, det hördes hur hon darrade på rösten. Men det var ändå ett väldigt vackert framträdande. Låten är ingen vinnare, den är alldeles för seg, men Ellinore utstrålade värme.

8. Ammotrack - Raise Your Hands: Ledsen men jag tål inte hårdrock. Sångaren sjöng bra i alla fall... tror jag. Vad tycker ni hårdrocksfans? Jag passar nog på detta bidrag.

För senaste nytt, följ mig på Facebook och Twitter.