06 maj, 2014

Eurovision Song Contest 2014 - Semifinal 1

Här nedanför har jag listat bidragen i den första semifinalen av Eurovision Song Contest, samt skrivit en kort kommentar om varje låt. Som vanligt går jag bara efter min egen smak och INTE efter hur stora vinstchanser jag tror en låt har.

1. Tanja - Amazing (Estland): Det här är en av mina favoriter. Superskön dancepop som växer för varje lyssning. Sången var dock lite svajig, men jag tror att det berodde mycket på dansen. Snyggt nummer dock!

2. Mariya Yaremchuk - Tick-Tock (Ukraina): Äntligen lite fart och ett snyggt nummer! Låten hade dock tjänat på ett mer elektroniskt sound, men man kan ju inte få allt.

3. András Kállay-Saunders - Running (Ungern): Ännu en bra uptempolåt som växer för varje lyssning. Duktig sångare som framför den starka texten med mycket känsla. Vill se mer av honom framöver!

4. Cristina Scarlat - Wild Soul (Moldavien): Den här går hem hos mig. Den är dramatisk, cool och har ett elektroniskt sound.

5. Sanna Nielsen - Undo (Sverige): Sanna är en fantastisk sångerska med en stark röst. Hon sjöng lika bra som alltid, vilket kändes tryggt. Låten är fin men ingen storfavorit för mig. Jag hade hellre sett Ace Wilder eller Alcazar i final.

6. Susy - Quero Ser Tua (Portugal): Äntligen lite äkta Eurovisionkitsch! Sånginsatsen var inte på topp, men jag glad av låten.

7. Valentina Monetta - Maybe (San Marino): Duktiga Valentina är tillbaka! Låten är vacker, lite James Bond-aktig, men kommer inte upp i samma klass som hennes "Crisalide (Vola)" från 2013. Hoppas dock på en modern danceremix.

8. Aram MP3 - Not Alone (Armenien): Charmigt och pampigt, men rätt segt tills låten kommer igång med dubstep mot slutet. Helt okej, men ingen vinnare för mig.

9. Dilara Kazimova - Start A Fire (Azerbajdzjan): Det börjar bli lite för många ballader för mig. Låten är fin, men för anonym för att gå vidare. Väldigt vacker sångröst dock!

10. Hersi - One Night's Anger (Albanien): Fin röst och en gullig låt, men lite för seg för min smak. Ingen vinnare i alla fall.

11. Tolmachevy Sisters - Shine (Ryssland): Ingen vinnare, melodin är alldeles för platt. Soundet är för trist för min smak, som taget från sextiotalet. De hade tjänat på att ha ett mer elektroniskt sound.

12. The Common Linnets - Calm After The Storm (Nederländerna): Oj, nu blev det helt plötsligt countrymusik. Jag ogillar ju den genren och låten är på tok för tråkig. Men ett litet plus för de starka sångrösterna.

13. Aarzemnieki - Cake To Bake (Lettland): Min första reaktion var: Vilken töntig låt. Men samtidigt är den lite gullig på något vis. Men definitivt inte tillräckligt för att gå till final.

14. Pollapönk - No Prejudice (Island): Hjälp! Jag gillar låttextens budskap om jämlikhet, men låten är inget för mig. Gulligt, men lite för klämkäckt.

15. Sergej Cetkovic - Moj Svijet (Montenegro): Jag orkar nog inte en seg ballad till. Duktig sångare dock, men låten är för anonym. Nästa tack!

16. Axel Hirsoux - Mother (Belgien): Väldigt stark sångröst, men ännu en seg låt som skulle passa bättre i en musikal. Det blir för smörigt för mig.

Foto: Possan