08 maj, 2014

Eurovision Song Contest 2014 - Semifinal 2

Här nedanför har jag listat bidragen i den andra semifinalen av Eurovision Song Contest, samt skrivit en kort kommentar om varje låt. Som vanligt går jag bara efter min egen smak och INTE efter hur stora vinstchanser jag tror en låt har.

1. Mei Finegold - Same Heart (Israel): Åh, så bra det här är! Hon har en cool röst som sticker ut, ett snyggt nummer och en underbar dancepoplåt. Heja!

2. Can-Linn Feat. Kasey Smith (Irland): Heja, Irland! Jag gillar att de har lyckats blanda irlänsk folkmusik med modern dancepop.

3. Freaky Fortune Feat. RiskyKidd (Grekland): Härligt! Jag älskar klubbmusik som detta. Den kan bli en riktig sommarplåga.

4. Conchita Wurst - Rise Like A Phoenix (Österrike): En pampig ballad à la James Bond som har vuxit sedan jag först hörde den. En cool artist med en fantastiskt stark röst!

5. Paula Seling & Ovi - Miracle (Rumänien): Ännu en härlig partylåt! Jag gillar det sköna housesoundet.

6. Tijana - To The Sky (Makedonien): Så här ska det låta! Härlig dancepop à la September. Ett litet minus för sången dock, som inte riktigt räckte hela vägen.

7. Vilija Mataciunaité – Attention (Litauen): Cool! Sången var kanske lite svajig ibland, men jag gillar det sköna, elektroniska soundet.

8. Tinkara Kovač - Round And Round (Slovenien): Jag gillar denna sköna poplåt. Ingen vinnare, men helt klart något jag kommer att lyssna på här hemma.

9. Firelight - Coming Home (Malta): Det här är en rätt mysig låt som hade fungerat ännu bättre för mig om den varit klubbigare. Är det bara jag som får lite Kevin Walker-vibbar?

10. Sebalter - Hunter Of Stars (Schweiz): Charmig sångare som sprider glädje. Men själva låten är ingen höjdare. Det händer inte så mycket tyvärr.

11. Carl Espen - Silent Storm (Norge): Väldigt vacker röst, och låten är inte dålig, men på tok för seg för min smak. Ledsen, Norge.

12. Softengine - Something Better (Finland): Låten är inte dålig, men soundet är alldeles för rockigt för mig. Tycker att sångaren är rätt cool dock!

13. Teo - Cheesecake (Vitryssland): Alltså, jag gillar beatet på låten, men sången är inget vidare och allt känns för sliskig.

14. Donatan & Cleo - My Slowianie (Slavic Girls) (Polen): Oj, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag brukar ju gilla trashpop, men det här fungerar inte ens på mig. Pinsamt.

15. The Shin & Mariko - Three Minutes To Earth (Georgien): Charmigt på något vis, men den här typen av musik säger mig inget. Jag tycker bara det blir trist... och lite för spretigt.

Foto: Albin Olsson