29 juli, 2014

Recension: Nashville (TV-serien)

Den amerikanska TV-serien "Nashville" handlar om Rayna Jaymes, en hyllad countrystjärna som försöker få karriären att gå ihop med familjelivet. Men när skivförsäljningen börjar dala tvingar skivbolaget henne att samarbeta med den manipulativa tonårsstjärnan Juliette Barnes, vilket bäddar för dramatik på högsta nivå.

Jag har aldrig gillat countrymusik. Visst finns det en och annan låt som har gått hem – till exempel Shania Twains lite mer popinfluerade hits – men generellt är det inte en genre som tilltalar mig. Jag kan dock inte motstå en riktigt bra dramaserie – speciellt inte en som utspelar sig i musikbranschen – så jag bestämde mig för att ge "Nashville" en chans. Det ångrar jag inte.

Det var länge sedan jag såg en så välproducerad såpopera med intressanta karaktärer, pampiga miljöer och snabba vändningar. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra och jag är imponerad över hur bra alla är på att sjunga. Den sympatiska Rayna spelas av Connie Britton, känd från "Spin City", "Friday Night Lights" och "24". Hon är som klippt och skuren för rollen.

Men min favoritkaraktär är Juliette, spelad av "Heroes"-stjärnan Hayden Panettiere. Hon må vara manipulativ och stundtals elak, men osäkerheten lyser igenom, och ju mer sångerskans trasiga bakgrund uppdagas, desto mer förklaras orsaken till hennes beteende.

"Nashville" bjuder även på en mängd intressanta biroller som växer för varje avsnitt. Jag är till exempel nyfiken på hur den homosexuella countrysångaren Will Lexington, spelad av Chris Carmack, kommer att växa genom seriens gång. Kommer han våga ta steget ut ur den trånga cowboygarderoben?

Och slutligen måste jag erkänna att jag har fastnat för några av låtarna som framförts i serien, även om det har mer att göra med hur de vävs in i handlingen än själva musikstilen. Men du behöver alltså inte tycka om countrymusik för att uppskatta "Nashville", så ge denna pärla en chans. Jag är beredd att gå så långt att säga att "Nashville", tillsammans med "Revenge", är bäst på TV just nu!

Svenska TV3 visade sista avsnittet av säsong två i helgen, men säsong tre är under inspelning i USA, så passa på att se hela serien från början: Säsong ett finns på DVD hos Discshop, CDON och Ginza. Säsong två släpps på DVD den 24 september, men går redan att boka från Discshop, CDON och Ginza.



Spana gärna in mina övriga recensioner.

Foto: ABC