14 februari, 2015

Melodifestivalen 2015 - Deltävling 2

Här nedanför hittar ni min lista över låtarna i den andra deltävlingen av Melodifestivalen, samt ett kort omdöme baserat på kvällens framträdande. Som vanligt går jag bara efter min egen smak och INTE efter hur stora vinstchanser en låt har. Vill du läsa mer, spana in min krönika i Gefle Dagblad, och kom ihåg att smaken är som baken!

1. Mariette - Don't Stop Believing: Så här ska en ballad göras för att få mig på fall. Det är modernt, kraftfullt och coolt. Och vilken sångröst! Helt klart bäst i kväll.

2. Magnus Carlsson - Möt Mig I Gamla Stan: Äntligen lite disco i tävlingen! Fast verserna är bättre än refrängen som känns lite för mycket gammelschlager. Men överlag är låten riktigt bra. En av mina favoriter i kväll.

3. Linus Svenning - Forever Starts Today: Sexig, stark rockröst. Mycket bättre låt än förra året. Den är mer pojkbandspop liksom.

4. Samir & Viktor - Groupie: Jag brukar ju gilla plastpop men det här är ingen höjdare. Sången lät lite bättre än på repetitionen, men inte mycket. Känns som roliga timmen.

5. Emelie Irewald - Där Och Då Med Dig: Låten har vuxit sedan repetitionen. Ingen vinnarlåt direkt, men vacker. Grym sångröst också.

6. Neverstore - If I Was God For One Day: Om jag hade gillat rock så skulle det här säkert gå hem hos mig. Som taget ur en high school-film. Helt okej, men ingen vinnare.

7. Marie Bergman & Sanne Salomonsen - Nonetheless: Väldigt duktiga sångerskor. Låten är fin men inget man lägger på minnet. För segt och alldeles för mycket country för mig.