21 februari, 2015

Melodifestivalen 2015 - Deltävling 3

Här nedanför hittar ni min lista över låtarna i den tredje deltävlingen av Melodifestivalen, samt ett kort omdöme baserat på kvällens framträdande. Som vanligt går jag bara efter min egen smak och INTE efter hur stora vinstchanser en låt har. Vill du läsa mer, spana in min krönika i Gefle Dagblad, och kom ihåg att smaken är som baken!

1. Isa - Don't Stop: Det är popigt och kitschigt, precis i min smak. Tyvärr tror jag inte att folk kommer att rösta på henne, men jag hoppas att jag har fel. Låten hade gjort sig något bättre med ett klubbigt sound. Hoppas på en remix. Förresten, låter hon inte lite som Linda Sundblad?

2. Jon Henrik Fjällgren - Jag Är Fri (Manne Leam Frijje): Han bjuder på så mycket känsla. Inte den musik jag brukar lyssna på men han fängslar mig. Det är vackert och mysigt, helt klart en värdig vinnare.

3. Ellen Benediktson - Insomnia: Låten hade varit min favorit i kväll om det inte vore för att hooken är på tok för lik "Euphoria". Synd på en annars bra, elektronisk låt. Roligare än fjolårets "Songbird" i alla fall.

4. Kristin Amparo - I See You: Hon borde gå direkt till final med den rösten! Låten har inte vuxit så mycket för mig dock. Lite för seg för min smak, men helt okej.

5. Andreas Johnson - Living To Die: Han sjunger bra och låten är faktiskt den första av hans alster som har tilltalat mig lite. Ingen vinnare, men helt okej, faktiskt.

6. Andreas Weise - Bring Out The Fire: Låten har vuxit något sedan repetitionen, men fortfarande lite för mycket Tom Jones och Martin Stenmarck för min smak. Väldigt bra sånginsats dock.

7. Kalle Johansson - För Din Skull: Jag ber om ursäkt men jag avskyr den här musikgenren. Alldeles för mjäkigt och klämkäckt. Helt okej sångröst, men definitivt ingen finalist för mig.