13 februari, 2016

Melodifestivalen 2016 - Deltävling 2

Den andra deltävlingen av Melodifestivalen bjöd på betydligt bättre låtar än föregångaren. David Lindgren och Wictoria gick direkt till final, medan Molly Pettersson Hammar och Isa gick till Andra chansen. Mina personliga favoriter var David Lindgren, Krista Siegfrids och Molly Pettersson Hammar.

Det jag gillar med David är att han både sjunger och dansar bra, samt fortsätter göra elektronisk dancepop precis i min smak. "We Are Your Tomorrow" var den bästa låten i kväll. Jag är ett fan av Krista och älskade hennes album "Ding Dong!" från 2013. Hon sjöng bra i kväll och bjöd på ett snyggt nummer. Jag gillar "Faller", även om den inte är så stark som jag hade hoppats. Men den växer för varje lyssning. Snälla Krista, kom tillbaka till Sverige snart igen!

Förra året var Molly Pettersson Hammar en av mina favoriter i den första deltävningen. Även denna gång gick hon hem hos mig. Låten "Hunger" är dessutom, till min glädje, lite mer elektronisk i soundet än föregångaren. Det kändes skönt att hon fick gå direkt till final denna gång.

Jag gillade Isas förra låt i tävlingen, "Don't Stop". Men som så många andra återvänder hon med en "seriösare" låt. "I Will Wait" är en vacker ballad, men definitivt ingen vinnare. Vi får hoppas att hon återvänder nästa år igen, fast med en ny upptempolåt.

Wiktoria imponerade på mig med sin coola sångröst. "Save Me" är en trallvänlig poplåt som stundtals doftar lite country. Helt klart värd att gå till final, men låten är inget som kommer att spelas hemma hos mig. Victor och Natten gjorde ett snyggt framträdande i kväll. Men även om låten "100%" är trevlig så är det helt enkelt inte min stil tyvärr.

Sist och tyvärr minst i kväll blev den rutinerade killtrion. Jag kan inte påstå att jag är speciellt förtjust i vare sig Patrik Isaksson, Tommy Nilsson eller Uno Svenningsson. Visst, de är duktiga sångare alla tre, men musiken tilltalar mig inte alls. "Håll Mitt Hjärta Hårt" är alldeles för seg för min smak. Ledsen, killar.

Vilka var dina favoriter i kväll? Lämna gärna en kommentar!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .