20 februari, 2016

Melodifestivalen 2016 - Deltävling 3

Så var den tredje deltävlingen av Melodifestivalen över. Bäst var Jonas Gardells schlagerskola, samt Henrik Schyfferts klockrena ståuppinslag om kvällstidningar och media. Oscar Zia och Lisa Ajax gick direkt till final, medan SaRaha och Boris René gick till Andra chansen. Mina personliga favoriter var dock SaRaha, SMILO och Oscar Zia.

SaRahas låt "Kizunguzungu" gör mig glad, och jag älskar när man har blandar afrikansk musik med modern dancepop. Jag kommer garanterat att följa denna coola tjej framöver. SMILO fick mig att skina upp av glädje. Härlig partymusik med en duktig sångare. "Weight Of The World" kommer nog att bli en riktig radiohit.

Jag är en av få som gillade Oscar Zias förra tävlingsbidrag "Yes We Can". "Human" är en skön ballad som växer för varje lyssning. Jag tyckte dock att Oscars röst dalade lite för mycket under uppträdandet, men det var kanske nerver. Jag hoppas på fler upptempolåtar av Oscar framöver. Ballader är okej, men inget går upp mot partymusik.

Sedan är jag självklart svag för After Darks "Kom Ut Som En Stjärna". Men jag är ju rätt partiskt då min Eurotixkollega Larry Forsberg är en av upphovsmännen, plus att jag sjöng på demon som skickades till SVT. Då hade låten engelsk text och gick under titeln "Love Take Me Higher", med en Alcazaraktig produktion.

Boris René är en duktig artist och "Put Your Love On Me" får mig på gott humör, så jag är nöjd med att han gick till Andra chansen. Det enda som hade gjort låten bättre i mina öron hade varit ett lite mer klubbigt sound. Remix, någon?

Lisa Ajax hade en snygg scenshow, men "My Heart Wants Me Dead" känns som något man har hört många gånger förr. Låten är absolut inte dålig, men ingen hit. Snarare ett helt okej albumspår. Jag hade hellre hört Lisa tävla med en dancepoplåt.

Som ni vet är jag inte speciellt förtjust i rap, men det är helt okej i låtar där refrängen framförs av en duktig sångare. "You Carved Your Name" med Swingfly Feat. Helena Gutarra känns modern och är helt okej R&B-pop. Den är dock ingen hit för mig. "Me And My Drum" från 2011 var betydligt bättre.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , .