30 mars, 2016

Favoritlåten: Modesty - One More Broken Heart (1987)

Så var det dags för ännu en av mina favoritlåtar, nämligen "One More Broken Heart" med Modesty. Poptrion bildades i Gävle i början av åttiotalet av Peter Ericson, Joakim Sundström och Pelle Nylén. Första gången jag hörde dem var i början av tjugohundratalet då min kärlek till åttiotalet vaknade till liv. Jag fick då låna ett par VHS-filmer av en vän där videon till låten fanns med.

Jag föll pladask för den mysiga synthpoplåten med den starka refrängen samt bandets coola åttiotalslook, speciellt den bildsköna sångaren Peters. Det dröjde inte länge förrän jag kom över gruppens första och enda album, "Pieces Of Modesty", på CD, och även fastnade för låtar som "Say A Prayer", "Big Beat" och "Too Late".

"One More Broken Heart" gavs ut på singel 1987 och placerade sig bland annat på SVT:s musikprogram "Listan". Låten skrevs av Peter som jag nyligen kom i kontakt med på Facebook. Han arbetar i dag som ljudtekniker och musikproducent. Pelle är låtskrivare och har skrivit åt bland andra Steps, Carrie Underwood och Westlife, medan Joakim är bosatt i London och har arbetat som ljudsättare och ljuddesigner på en rad internationella filmer och serier.

Här nedanför kan du se videon till låten. Dessutom finns hela albumet nu utgivet på iTunes och Spotify för den som är intresserad. Även CD-utgåvan brukar dyka upp på Tradera och Ebay. Gillar du åttiotalspop i stil med A-ha och Johnny Hates Jazz är detta helt klart ett album för dig!

För att höra ännu mer bra musik, håll utkik på min nya bloggetikett "favoritlåtar", eller följ min favoritlista på YouTube som kommer att uppdateras flitigt framöver!



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , .