12 maj, 2016

Eurovision Song Contest 2016 - Semifinal 2

Så var den andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2016 över och Lettland, Georgien, Bulgaria, Australia, Ukraina, Serbien, Polen, Israel, Litauen och Belgien gick vidare till final. Nytt för i år är att jag har valt att endast fokusera på de bidrag jag tyckte om i stället för att kommentera samtliga låtar.

Även om startfältet inte var lika starkt som det första, mycket på grund av tempot, lyckades jag hitta flera favoriter. En av dem är den elektroniska "Heartbeat" med Justs från Lettland. Wow, vilken röst och vilken låt! Jag rekommenderar även de grymma klubbremixarna av 7th Heaven och [Ex] Da Bass. Jag hoppas att han går långt i finalen.

I toppen av min lista ligger även Bulgariens Poli Genova med den dansanta "If Love Was A Crime" och Australiens Dami Im med den elektroniska balladen "Sound Of Silence". Jag rekommenderar förresten Damis grymma album "Heart Beats" från 2014 som innehåller mycket skön dancepop. Hennes framträdande i kväll var så snyggt och proffsigt.

Även Litauens Donny Montell fick mig på fall med "I've Been Waiting For This Night". Jag rekommenderar hans senaste album #BLCK som innehåller en klubbremix som faktiskt är bättre än originalversionen. Jag är även svag för Vitrysslands "Help You Fly" med Ivan. Den är synthig, vilket jag gillar, och växer för varje lyssning. Ingen vinnare kanske, men jag kommer i alla fall att lyssna mycket på den.

Slutligen gillar jag även Norges "Icebreaker" med Agnete, fast den hade blivit så mycket bättre om man hållit samma höga tempo som i verserna, i stället för att sakta ned i refrängerna. Jag hoppas dock på en remix. Vilka bidrag tyckte du bäst om?



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , .