27 februari, 2017

Oscarsgalan 2017

Wow, vilken show. Och vilken skandal. I natt var jag traditionsenligt vaken och såg Oscarsgalan. Det är alltid lika kul att se programmet live och samtidigt kommentera det hela på Twitter.

Min favorit på röda mattan var den underbara "Empire"-stjärnan Taraji P. Henson i en helt magisk klänning som hade passat hennes karaktär ur serien som handen i handsken. Dessutom gillade jag Emma Stones tjugotalsinspirerade klänning.

Jag älskade Jimmy Kimmel som värd och speciellt alla skämt om Donald Trump. Det var härligt att höra så många vackra tal om mänskliga rättigheter, jämlikhet och mångfald, till exempel när "Zootropolis" vann Bästa animerade långfilm och "Moonlight"-gängets tal om HBTQ-rättigheter.

Minnesinslaget över de som gått bort under året rörde mig som vanligt till tårar, framför allt Debbie Reynolds, Carrie Fisher och Zsa Zsa Gabor. Justin Timberlakes framförande av discolåten "Can't Stop The Feeling!" var en höjdpunkt, Auli'i Cravalhos framförande av "How Far I'll Go" likaså.

Men det alla pratar mest om i dag är förstås den stora skandalen där fel film lästes upp som vinnare i kategorin Bästa film. Jag tappade hakan och tyckte så synd om alla inblandade, speciellt utdelarna Faye Dunaway och Warren Beatty. Men jag antar att allt kan hända i direktsändning. Det har ju bara gett Oscarsgalan och de två filmerna en massa gratisreklam.

De filmer som har fångat mitt intresse mest efter årets gala är "Dolda Tillgångar", "La La Land", "Jackie" och "Moonlight". Spana gärna in fler av mina kommentarer från kvällen på Twitter.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , .