09 maj, 2018

Eurovision Song Contest 2018 - Semifinal 1

Så var det äntligen dags igen! I går ägde den första semifinalen av Eurovision Song Contest 2018 rum och Albanien, Tjeckien, Litauen, Israel, Estland, Bulgarien, Österrike, Finland, Irland och Cypern gick vidare till final. Jag har valt att endast fokusera på de bidrag jag tyckte bäst om i stället för att kommentera samtliga låtar, så här har ni min lista:

1. Saara Aalto - Monsters (Finland): Fantastisk dancepop som jag älskar. Har till och med beställt hennes album. Dessutom sjöng Saara nästintill perfekt live. Mer sådant i Eurovision tack!

2. Netta - Toy (Israel): Härligt framträdande och en kul låt som växer för varje lyssning.

3. Eleni Foureira - Fuego (Cypern): Wow! Ännu ett proffsigt framträdande med en tuff och modern poplåt med lokala inslag. Grymt bra.

4. Mikolas Josef - Lie To Me (Tjeckien): Charmig poplåt med ett lika charmigt framträdande. Tyvärr hade jag svårt att höra vad han sjöng, men det var kanske bara jag. En elektronisk klubbremix vore inte heller fel.

5. Equinox - Bones (Bulgarien): Otroligt bra framträdande med näst intill perfekt sång. Låten är skön även om jag kommer behöva fler lyssningar för att falla.

6. Elina Nechayeva - La Forza (Estland): Wow, vilken röst! Låten är en vacker operaschlager, men ingen vinnare. Klänningen har vi dock sett bäras tidigare av andra Eurovisiondivor.

7. Yianna Terzi - Oniro Mou (Grekland): Klassisk Eurovisionkänsla av den här låten. Inte heller en vinnare, men helt okej.

8. Alekseev - Forever (Vitryssland): Vacker låt och ett känslosamt framträdande som gick genom rutan. Jag föredrar dock den coolare "Forever (Kraynov Remix)".

9. Aisel - X My Heart (Azerbajdzjan): Helt okej låt som växer efter några lyssningar. Men sången var inte fullt så bra och låten skulle aldrig vinna.